Badanie PASAT OPEN: ponad 95 pacjentów nie miało zastrzeżeń co do przestrzegania ich praw

Badanie pokazuje, że jakość opieki nad pacjentami w polskich szpitalach poprawia się.

Z badania PASAT OPEN przeprowadzonego w roku 2023 wynika, że 95 procent ankietowanych nie wyrażało zastrzeżeń dotyczących przestrzenia praw pacjenta w szpitalach. Niewielki procent odpowiadających wyraził je w zakresie prawa do poszanowania intymności (2 procent), godności (2 procent) oraz prawa do kontaktu z bliskimi (1 procent).

Najmniej zastrzeżeń ankietowani wyrażali w sprawie poszanowania praw do opieki duszpasterskiej (0,3 procent).

Natomiast 96 procent pacjentów wyraziło przekonanie o bezpieczeństwie opieki świadczonej w szpitalu. Koreluje to z opinią o dobrej komunikacji personelu medycznego ze sobą odnośnie opieki nad pacjentem – 95 procent respondentów wybrało w tym aspekcie odpowiedź: „zawsze (76 procent)” lub „zazwyczaj (19 procent)”.

Zdecydowana większość zapytanych osób (83 procent) nie miała uwag dotyczących warunków pobytu w szpitalu. Najwięcej osób stwierdziło, że w sali chorych było duszno (8 procent). Najmniejsza liczba głosów dotyczyła opinii: „w sali chorych było zbyt zimno” oraz „mam zastrzeżenia do czystości na sali chorych” (obie opcje zostały wybrane przez odpowiednio 2% ankietowanych).

Trzy czwarte zapytanych nie miało uwag dotyczących wyżywienia w szpitalu. Zgłaszane w tym zakresie uwagi dotyczyły najczęściej braku możliwości wyboru posiłku z menu (16 procent), zbyt małych porcji (8 procent) oraz zbyt niskiej temperatury posiłków (8 procent).

Niewielki procent zdarzeń niepożądanych

Prawie 9 osób ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że podczas pobytu w szpitalu doświadczyło zdarzenia niepożądanego lub incydentu związanego z bezpieczeństwem opieki lub leczenia. Miały one głównie związek z podaniem leku i dotyczyły na przykład podania niewłaściwego leku lub dawki (36 procent), inne zdarzenia to upadki pacjentów. (24 procent) oraz incydenty związane z anestezją/znieczuleniem (16 procent).

Z badania wynika także, że co 4 pacjent, który podlegał incydentowi nie został o tym poinformowany przez personel, oznacza to poprawę w porównaniu do wcześniejszych wskaźników.

Zdecydowana większość badanych (97 procent) uważała, że personel medyczny w zrozumiały sposób wyjaśnił, jak zażywać przepisane leki, włącznie z tymi, które zlecono przed przyjęciem do szpitala. Ponad 73 procent respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że szpital, w którym byli leczeni, jest godny polecenia.  

Zdecydowana większość respondentów (92 procent) rozumiała treść przekazywanych przez lekarza informacji, a 90 procent uczestniczyło w decyzjach odnośnie sprawowanej nad nimi opieki tak jakby sobie tego życzyli.  Prawie wszyscy zapytani (95 procent) stwierdzili też, że otrzymali wszystkie potrzebne informacje, aby zrozumieć, na jakie objawy i problemy zdrowotne powinni zwrócić uwagę po opuszczeniu szpitala.

Badanie pokazuje, że jakość opieki nad pacjentami w polskich szpitalach poprawia się. Odnotowano bardzo wysokie wartości wskaźników (median, Q2) w obszarach: poczucie bezpieczeństwa (Q2=95 procent), przestrzegania praw pacjenta (Q2=93 procent), oceny pracy poszczególnych zawodów medycznych (pielęgniarek, lekarzy, fizjoterapeutów, opiekunów medycznych – we wszystkich tych grupach mediany przekraczały 90 procent) a mediana wskaźnika rekomendacji szpitala osiągnęła ponad 90 procent.

Badanie PASAT OPEN to bezpłatne narzędzie udostępnione podmiotom leczniczym, które udzielają świadczeń szpitalnych, przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Umożliwia elektroniczne zbieranie kwestionariuszy ankietowych zawierających opinie o doświadczeniach pacjentów z otrzymanej opieki szpitalnej oraz analizę pozyskanych danych. Jest prowadzone od prawie 5 lat.

W roku 2023 wypowiedziało się w nim ponad 138 tysięcy respondentów, co oznacza wzrost o 250 procent w porównaniu do roku poprzedniego. Zwiększyła się także liczba uczestniczących w badaniu podmiotów- ze 134 do 178.

Działania CMJ wpisują się w aktywności podejmowane w ramach Światowego Sojuszu na Rzecz Bezpieczeństwa Pacjentów ustanowionego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta.

Źródło: CMJ