Publikacja dla placówek medycznych w ramach akcji #odwołuje #nieblokuje

Akcja dotarła do 10 milionów odbiorców, łącząc ponad 800 podmiotów ze środowiska medycznego, zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego.

10 czerwca 2025 w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbyła się premiera „Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt”, przygotowanego w ramach kampanii #odwoluje #nieblokuje, której inicjatorem jest Centrum Medyczne CMP, a partnerem Pracodawcy dla Zdrowia.

Publikacja adresowana jest dla przychodni, szpitali i placówek medycznych i zawiera przegląd oraz rekomendacje rozwiązań technologicznych służących do odwoływanie wizyt.

Celem przewodnika ma być ułatwienie placówkom dobrania odpowiednich narzędzi, dzięki którym pacjenci będą mieli możliwość szybkiego i bezproblemowego odwołania wizyty, na którą nie mogą przyjść.

Publikacja zawiera opis 12 sprawdzonych, przetestowanych narzędzi – od przypomnień SMS, dedykowanych adresów e-mail i formularzy na www, po zaawansowane rozwiązania, takie jak integracja z IKP i voiceboty. W przewodniku znalazły się także konkretne przykłady wdrożeń, zastosowane w placówkach współorganizatorów i partnerów kampanii, wśród których znajdziemy zarówno szpitale publiczne, jak i sieci placówek prywatnych, realizujących usługi POZ.

Premierze przewodnika towarzyszyło spotkanie z przedstawicielami organizacji pacjenckich. W spotkaniu wzięli udział członkowie Rad Organizacji Pacjentów przy Ministrze Zdrowia oraz Rzeczniku Praw Pacjenta, którzy zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia zaangażowania placówek medycznych w tworzenie przyjaznych dla pacjenta mechanizmów służących odwoływaniu wizyt.

Skala zjawiska nieodwoływanych wizyt jest wciąż w Polsce alarmująca, a jej efektem jest realna strata dla całego systemu ochrony zdrowia. Według szacunków NFZ w samym tylko 2024 roku przepadło ponad 1,3 miliona wizyt, także z powodu problemów jakie napotykają pacjenci podczas próby zgłoszenia swojej nieobecności.


Kampania #odwoluje #nieblokuje została zainicjowana w roku 2022 przez Centrum Medyczne CMP. W ramach akcji zorganizowane zostały debaty i konferencje, działają liczniki nieodwołanych wizyt, a także przygotowano Karty Dobrych Praktyk przeznaczone dla pacjentów oraz dla placówek medycznych.

Dzięki kampanii liczba nieodwołanych wizyt w niektórych placówkach spadła nawet o 40 procent. Akcja dotarła do 10 milionów odbiorców, łącząc ponad 800 podmiotów ze środowiska medycznego, zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego.

Trzecia edycja kampanii została zainaugurowana 2 października 2024 roku podczas konferencji w siedzibie Ministerstwa Zdrowia. W tym roku zapowiadany jest jej kolejny etap.

Informacje na temat akcji oraz materiały dla placówek medycznych dostępne są na stronie www.odwolujenieblokuje.pl