AI w ochronie zdrowia wymaga szkoleń i polityki firmy

Badanie Deloitte wykazało, że większość pracowników sektora ochrony zdrowia jest optymistycznie nastawionych do narzędzie GenAi

Narzędzia AI stosowane w sektorze ochrony zdrowia mogą wspierać pracowników i ułatwiać im wykonywanie zadań. Jednak ich wykorzystywanie powinno odbywać się za wiedzą i zgodą firmy i powinno być poprzedzone szkoleniami, chociażby z zakresu bezpieczeństwa.

Pod koniec 2024 roku Deloitte opublikował raport dotyczący europejskiego zaufania do GenAI, który bazował na ankietach przeprowadzonych wśród 30 252 konsumentów i pracowników w 11 krajach europejskich, w tym w Polsce. Zawarte w nich pytania dotyczyły wykorzystania tych narzędzi oraz ich potencjalnego wpływu na pracę. 1,741 respondentów reprezentowało branże LSHC (life science and health care).

Europejski rynek GenAI szybko się rozwija, a inwestycje na tym rynku w roku 2024 miały wartość prawie 47,6 miliarda USD, odnotowano znaczny wzrost liczby zajmujących się tym zagadnieniem startupów, szczególnie we Francji, Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. 

GenAI ułatwia pracę

Badanie wykazało, że większość pracowników LSHC jest optymistycznie nastawiona do korzystania z narzędzi GenAI do celów zawodowych, a 72 procent stwierdziło, że chce rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie. Jako główne korzyści wymienili poprawę kreatywności.

76 procent pracowników uważa, że dzięki narzędziom AI ich praca będzie łatwiejsza, a 66 procent – że będzie przyjemniejsza. Optymizm ten jest słabszy u pracowników branży LSHC niż pracowników z branż takich jak technologia i media, gdzie 76 procent jest podekscytowanych możliwościami, jakie daje GenAI, 84 procent uważa, że GenAI ułatwi im pracę, a 80 procent, że uczyni ją przyjemniejszą.

Pomimo tego, że pracownicy LSHC oczekują korzyści z kreatywności i produktywności GenAI, ich postrzeganie wpływu tych narzędzi na pracę w ciągu najbliższych dwóch lat jest niejednoznaczne. 44 procent oczekuje, że GenAI zastąpi ich w pracy częściowo, 48 procent uważa, że GenAI nie będzie miało na nią żadnego wpływu, a 29 procent uważa, że całkowicie ich zastąpi.

Potrzebne szkolenia i polityka firm ds. AI

Biorąc pod uwagę pozytywne perspektywy i oczekiwania dotyczące tego, w jaki sposób GenAI może wspierać pracowników i ich potencjał, kluczowe są szkolenia w tym zakresie. Powinny one obejmować integrację GenAI z aspektami pracy oraz etyczne i odpowiedzialne wykorzystanie tego narzędzia. Jednak wyniki ankiety pokazują, że mniej niż połowa pracowników korzystających z GenAI otrzymała odpowiednie szkolenie w tych obszarach (odpowiednio 46 i 44 procent ogółem). W przypadku pracowników LSHC dotyczyło to jeszcze mniejszych grup (odpowiednio 36 i 44 procent).

Wyniki ankiety pokazują, że 30 procent pracowników LSHC uważa, że ich firmy nie mają polityki ani wytycznych dotyczących korzystania z GenAI do celów służbowych. Poza tym firmy LSHC są znacznie mniej skłonne do zachęcania do korzystania z tych narzędzi niż inne branże. 58 procent pracowników technologii i mediów, 36 procent pracowników rządowych i usług publicznych oraz 43 procent pracowników branży konsumenckiej twierdzi, że firmy zachęcają do korzystania z narzędzi GenAI.

AI do celów służbowych bez zgody firmy

W ankiecie zapytano pracowników branż LSHC, którzy używali GenAI, czy ich zdaniem korzystanie z tych narzędzi w celach służbowych miało miejsce za zgodą firm. Prawie połowa przyznała, że nie było takiej zgody. Powodem używania tych narzędzi był fakt, że pomagają im w pracy (49 procent), poza tym nie widzieli żadnego ryzyka w korzystaniu z nich (37 procent) oraz byli pewni, że pracodawcy nie mogli sprawdzić, czy ich używają (33 procent).

Większość respondentów z branż LSHC (56 procent) twierdzi, że korzysta z bezpłatnych narzędzi GenAI należących do innej firmy, a tylko 26 procent korzysta z narzędzi opłaconych przez ich organizację. Rodzi to obawy dotyczące standardów bezpieczeństwa danych i prywatności. Firmy powinny oprócz zapewniania szkoleń pracownikom także przekazywać wskazówki dotyczące tego zakresu.

Źródło: Deloitte