Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, podczas zdrowotnego Hyde Parku, będącego częścią XX Forum Rynku Zdrowia, mówił na temat akcji #odwoluje #nieblokuje, której trzecia edycja została zainaugurowana 2 października 2024. Pracodawcy dla Zdrowia są partnerem akcji.
Początki kampanii sięgają roku 2022, a impulsem do jej rozpoczęcia były działania pracowników placówek sieci CMP, którzy zaczęli nagrywać filmiki na temat nieodwołanych wizyt i powodowanych przez nie problemów, takich jak wydłużone oczekiwanie na konsultację czy zabieg. Nieodwołane wizyty stanowiły 10 procent konsultacji w CMP.
Zaczęło się od filmiku
Z czasem z filmików rozwinął się szerszy ruch, do którego przyłączyły się inne podmioty medyczne, zarówno prywatne jak i publiczne, takie jak Lux Med, PZU, Medicover, Szpital Żelazna z Warszawy i wiele innych.
Ponieważ nieodwołane wizyty odbijają się przede wszystkim na pacjentach, CMP postanowiło zbadać, jaka jest świadomość tego problemu.
– Zapytaliśmy naszych pacjentów, czy według nich nieodwołane wizyty stanowią duży problem i jaka jest jego skala. 46 procent zapytanych odpowiedziało, że ten problem może dotyczyć 10 tysięcy wizyt rocznie. Tymczasem tylko w placówkach CMP od stycznia do września 2022 roku nie odbyło się 26 tysięcy nieodwołanych wizyt. 10 największych firm na rynku odnotowało w sumie ponad milion takich wizyt rocznie – mówił Paweł Walicki.
Nie ma dokładnych danych dotyczących całej Polski. Mówi się nawet o 17 milionach. NFZ podaje informacje o 1 300 tysiącach nieodwołanych wizyt w roku 2023, ale dotyczą one tylko 40 monitorowanych świadczeń.
Nieodwołane wizyty powodują, że kolejki do lekarzy się wydłużają, co pogarsza i tak nie najlepszą sytuację w naszym kraju. Polska ma bowiem jeden z najniższych wskaźników liczby lekarzy na pacjenta.
– Naszym celem była konsolidacja środowisk medycznych z sektora prywatnego i publicznego, zaangażowanie decydentów, jednolity przekaz i uświadomienie wszystkim, jakie są skutki tego problemu, który dotyka przede wszystkim pacjentów– mówił Paweł Walicki.
– Chcemy unikać przekazu, że winni tej sytuacji są wyłącznie pacjenci, bo tak nie jest. Winne są także placówki, które nie monitorują skali zjawiska i nie umożliwiają pacjentom odwołania wizyty – dodaje.
Tysiąc przychodni popiera akcję
Obecnie prawie tysiąc przychodni popiera akcję. Dołączyły się do niej także organizacje pacjenckie oraz instytucje, takie jak Ministerstwo Zdrowia, NFZ czy Rzecznik Praw Pacjenta, poparło ją wiele mediów.
Powstała strona kampanii, pojawiły się billboardy i akcje ambientowe w placówkach. Zorganizowane zostały debaty eksperckie. Powstały karty dobrych praktyk oraz wytyczne, jak zadbać o pacjenta, a także karty dobrych praktyk dla pacjentów, których opracowanie było konsultowane z Rzecznikiem Praw Pacjenta oraz z organizacjami pacjenckimi. Dostępne są na stronie www.odwolujenieblokuje.pl
W rezultacie w ciągu trzech lat udało się zmniejszyć liczbę nieodwołanych wizyt, na przykład w przypadku Centrum Medycznego CMP – o 26 procent, w Szpitalu Żelazna – o 40 procent, a w Szpitalu Wolskim – o 11 procent.
Sukcesem akcji jest to, że udało się podnieść świadomość placówek, które zaczęły analizować problem wewnętrznie, aby poznać jego skalę i zaczęły wdrażać proste rozwiązania, często nie wymagające nawet nakładów finansowych, takie jak chociażby e-mail dla pacjenta. Dotyczy to także placówek publicznych.
800 publikacji, 11 nagród
Łącznie w ramach obu edycji kampanii pojawiło się około 800 publikacji i ukazań w mediach branżowych i szeroko zasięgowych – TV, radio, prasa, internet, SoMe (Ave Total 9 090 093 zł, a zasięg – 12 026 914).
– Zostaliśmy dostrzeżeni i kampania otrzymała już 11 nagród – mówi Paweł Walicki.
Były to – Innovatory Wprost, dwa wyróżnienia PR Wings, dwa Złote Spinacze, Sukces w Ochronie Zdrowia, Autorytet Polityki Zdrowotnej, Emma Media Marketing, nagroda przyznana na Kongresie Międzynarodowej Federacji Szpitali.
2 października 2024 odbyła się w siedzibie Ministerstwa Zdrowia konferencja, która zainaugurowała trzecią edycję kampanii. Udział w niej wzięła minister zdrowia Izabela Leszczyna, przedstawiciele NFZ oraz RPP oraz 30 ekspertów z branży z kraju i zagranicy.
Dwa panele konferencji poświęcono centralnej e-rejestracji, rozmawiano także o tym, jak sobie z problemem nieodwołanych wizyt radzą inne kraje Unii Europejskiej.
Z ankiety przeprowadzonej wspólnie z NFZ wynika, ze ciągle połowa placówek nie monitoruje wskaźnika nieodwołanych wizyt, najczęstszą przyczyną tego stanu rzeczy są braki personalne i techniczne.
Tylko 60 procent placówek posiada system umożliwiający pacjentom łatwe odwoływanie wizyt.
– W kolejnych działaniach chcemy się skupić na technologii, edukacji oraz rozpocząć debatę na temat sankcji, które, co trzeba podkreślić, wprowadzić można dopiero w momencie, gdy pacjent otrzyma 100 procent możliwości łatwego i szybkiego odwołania wizyty. Planujemy zorganizowanie kolejnej konferencji, wspólnie z NFZ – podsumował Paweł Walicki.
Zdrowotny Hyde Park był częścią XX Forum Rynku Zdrowia, które odbyło się 21 i 22 października 2024 w Warszawie.