Pierwsze w Polsce Centrum Doświadczeń Pacjenta ośrodkiem referencyjnym Siemens Healthineers

Ośrodek zapewnia dostęp do najnowocześniejszej aparatury i technologii oraz kompleksową opiekę dostosowaną do potrzeb dzieci i dorosłych.

W Katowicach przy ulicy Ceglanej otwarto Centrum Doświadczeń Pacjenta sieci Helimed Diagnostic Imaging – placówkę diagnostyki obrazowej zaprojektowaną z myślą o zapewnieniu dobrostanu małych i dużych pacjentów przechodzących badania diagnostyczne. Doświadczenia pacjenta na ścieżce diagnostycznej były projektowane przy wparciu doradczym ekspertów Siemens Healthineers w ramach współpracy Value Partnership. Placówka stała się środkiem referencyjnym firmy.

Ośrodek zapewnia dostęp do najnowocześniejszej aparatury i technologii stosowanych w diagnostyce obrazowej oraz kompleksową opiekę dostosowaną do potrzeb dzieci i dorosłych.

– Gdy tworzyliśmy to miejsce, przyświecał nam jeden cel – aby pacjent czuł się w pełni zaopiekowany, niczym w pięciogwiazdkowym hotelu. Centrum Doświadczeń Pacjenta zapewnia nie tylko dostęp do najnowocześniejszych technologii medycznych, ale również szybką i precyzyjną diagnostykę w maksymalnie komfortowych warunkach i przyjaznym dzieciom i dorosłym otoczeniu – mówi Józef Lubojanski, prezes zarządu Helimed Diagnostic Imaging.

– Z siecią Helimed współpracujemy już od ponad 15 lat, jednak ten projekt ma dla nas szczególne znaczenie. Centrum Doświadczeń Pacjenta w Katowicach jest przykładem tego, jak technologia, innowacje i troska o pacjenta mogą iść ręka w rękę, by zapewnić najlepszą możliwą diagnozę – mówi Joanna Miłachowska, prezeska zarządu Siemens Healthineers. – Bardzo się cieszę, ponieważ współpracowaliśmy przy tworzeniu centrum w ramach współpracy Value Partnership a placówka przy Ceglanej stała się Ośrodkiem Referencyjnym Siemens Healthineers, czyli miejscem, które może być wzorem dla innych centrów diagnostycznych – dodaje.

Przemyślana ścieżka pacjenta

Centrum Doświadczeń Pacjenta zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić pacjentom maksymalny komfort i dobrostan na każdym etapie kontaktu z placówką. W ośrodku zadbano nie tylko o przyjazne, estetyczne wnętrza i nowoczesny sprzęt, ale również o najwyższą jakość obsługi i otwartą komunikację z personelem medycznym.

– Mapowaliśmy każdy krok pacjenta, od umówienia wizyty po otrzymanie wyniku badania i analizowaliśmy, jak można sprawić, żeby był on dla pacjenta wygodniejszy, prostszy i żeby w każdym momencie było jak najmniej niepewności i lęku. Na tej podstawie zaprojektowano całe centrum i każdy z jego elementów z osobna – od kanapy i krzesła, po materiały edukacyjne udostępniane pacjentom i technologie medyczne. Cieszę się, że Siemens Healthineers również mogło brać udział w tym procesie w roli doradców – mówi Anna Fuglewicz, dyrektor operacyjny Helimed Diagnostic Imaging.

Przygotowanie do badania rozpoczyna się dzień przed wizytą w placówce. Pacjent otrzymuje wtedy wiadomość e-mail z filmem edukacyjnym prezentującym przebieg skanowania, co – jak pokazują badania – pozwala znacznie lepiej zrozumieć przebieg badania, oswoić je i zmniejszyć towarzyszący mu lęk. Dla dzieci przygotowano specjalne bajeczki z żyrafką Gerdą, które w przystępny sposób pokazują cały proces.

Po przyjściu do centrum pacjent proszony jest o pobranie numerka, na którym jasno wskazany jest rodzaj spodziewanego badania i ewentualny szacowany czas oczekiwania. Z myślą o małych pacjentach stworzono specjalny pokój zabaw, w którym dzieci mogą się zrelaksować, pobawić interaktywnymi zabawkami, przeczytać bajkę „W magicznej jaskini obrazowania” a nawet zagrać na konsoli.

Z nadchodzącym badaniem obrazowym dzieci oswajają się poprzez zabawę z interaktywną makietą skanera, wyposażoną między innymi w „diagnostyczne” obrazy pluszaków. Następnie, po wypełnieniu formularza, asystentka medyczna prowadzi pacjenta (w przypadku dziecka również jego opiekuna) do pomieszczenia przygotowawczego, a potem konkretnej pracowni diagnostycznej.

Szybkie i precyzyjne badania obrazowe

W Centrum Doświadczeń Pacjenta Helimed zainstalowano dwa aparaty rezonansu magnetycznego – 1.5-Teslowy  Magnetom Altea i 3-Teslowy  Magnetom Lumina – oraz tomograf komputerowy  Somatom.go.Top Siemens Healthineers. Wszystkie aparaty zapewniają komfortowe badania dzięki średnicy  gantry 70 cm. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci oraz pacjentów z nadwagą lub dotkniętych klaustrofobią.

Dzięki innowacyjnym technologiom oba aparaty rezonansu magnetycznego umożliwiają przygotowanie do badania oraz jego przeprowadzenie w bardzo krótkim czasie. Technologia BioMatrix zapewnia automatyczne dostosowanie skanera do różnic anatomicznych, fizjologicznych i patologicznych pacjentów, eliminując wszystkie skrajności. Z kolei dzięki zastosowaniu technologii rekonstrukcji obrazów Deep Resolve czas badania niektórych narządów skrócił się nawet o połowę.

– Nasze doświadczenia wskazują, że badanie mózgowia, które do tej pory trwało 25 minut, może trwać tylko 13, badanie kolana można skrócić z 25 do 10 minut, natomiast badanie kręgosłupa dzięki Deep Resolve, technice bazującej na AI, nie tylko jest krótsze, ale pozwala zwiększyć jakość obrazowania – mówi Marek Witulski, dyrektor branż Diagnostic Imaging i Advanced Technologies Siemens Healthineers. -Sztuczna inteligencja pozwala zwiększyć jakość obrazowania dzięki wyspecjalizowanym narzędziom poprawiającym ostrość i rozdzielczość obrazu oraz służącym usuwaniu z obrazu tzw. szumu. Wszystkie te zastosowania AI znakomicie poprawiają jakość diagnostyczną w sposób, który jeszcze kilka lat temu był nieosiągalny – dodaje.

Bezpieczeństwo pacjentów

Zainstalowany w Helimed 128-wartwowy tomograf komputerowy Somatom go.Top pozwala na wykonywanie skomplikowanych badań, w tym kardiologicznych. Zastosowany w nim nowatorski detektor oraz specjalne filtry umożliwiają wykonywanie badań ze znacznie obniżoną dawką promieniowania bez strat jakości. Co więcej, niemal całe przygotowanie badania może odbywać się przy pacjencie, przy użyciu tabletu. To ma ogromne znaczenie przede wszystkim w przypadku dzieci przechodzących tomografię komputerową.

Zaplecze informatyczne

W Centrum Doświadczeń Pacjenta wdrożono również nowy system informatyczny Syngo Carbon służący do zarządzania danymi obrazowymi i raportowania, który wspiera zarówno szybkość przygotowywania opisów, jak ich dokładność i bezpieczeństwo danych.

Centrum Doświadczeń Pacjenta ośrodkiem referencyjnym Siemens Healthineers

Ze względu na wykorzystanie najnowocześniejszych technologii medycznych w diagnostyce oraz wyjątkową troskę o najlepsze doświadczenia pacjentów Centrum Doświadczeń Pacjenta w Katowicach stało się ośrodkiem referencyjnym Siemens Healthineers. Status ośrodka referencyjnego oznacza, że osoby zarządzające, lekarze i technicy z Polski i nie tylko będą mieli możliwość korzystania z wiedzy i doświadczeń ekspertów katowickiego ośrodka.