2 października 2024 zainaugurowana została III edycja kampanii społecznej #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE, której celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodwoływanych wizyt lekarskich, które przekładają się na utrudniony dostęp do usług medycznych oraz nadmierne obciążenie placówek. Pracodawcy dla Zdrowia są jej partnerem.
Kampania została zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP w roku 2022. Tegoroczną, III edycję otworzyła konferencja zorganizowana w siedzibie Ministerstwa Zdrowia, w której uczestniczyła Pani Minister Zdrowia Izabela Leszczyna.
Wydarzenie odbywało się zarówno stacjonarnie, jak i online, z udziałem decydentów, przedstawicieli szpitali i placówek medycznych, ekspertów ds. technologii oraz pacjentów.
Podczas konferencji przedstawiono dane Narodowego Funduszu Zdrowia, z których wynika, że od stycznia do sierpnia 2024 roku na umówione wizyty lub badania nie przyszło ponad 982 tysiące osób. Natomiast w całym 2023 roku pacjenci nie odwołali prawie 1,3 miliona wizyt i badań. Narodowy Fundusz Zdrowia próbował przeciwdziałać temu zjawisku, wysyłając blisko 12 milionów SMS-ów przypominających o zbliżających się wizytach.
W 2023 roku, w zaledwie 10 dużych placówkach biorących udział w akcji, odnotowano aż 1,05 miliona nieodwołanych wizyt. Wszystkich placówek jest około 26 000, jednak ponad 50 procent nawet nie monitoruje skali tego problemu.
Według wskaźników NFZ, w placówkach jest od 5 procent do ponad 20 procent tzw. non-show, co oznacza, że straty dotyczą nawet jednej piątej czasu pracy lekarzy.
Prezes Centrum Medycznego CMP, Paweł Walicki, brał udział w panelu, w którym wspólnie z wiceprezesem NFZ Markiem Augustynem, Bartłomiejem Chmielowcem, Rzecznikiem Praw Pacjenta, Wojciechem Demediukiem z Ministerstwa Zdrowia oraz Urszulą Szybowicz z Polskiej Federacji Szpitalu prowadził dyskusje na temat wyzwań systemowych i najlepszych praktyk, które należy wdrożyć, aby zminimalizować prawdziwą bolączkę systemu – nieodwoływane wizyty lekarskie.
Przedstawiał także wyniki opinii komparatystycznej, przygotowanej przez dr hab. Krzysztofa Koźmieńskiego, prof. UW, dotyczące problemu non show za granicą i zastanawiał się, czy praktyki innych krajów członkowskich UE mogą stanowić benchmark dla Polaków.
-Na pewno na wiele z tych rozwiązań nie jesteśmy gotowi, dopóki każdy pacjent nie otrzyma łatwego systemowego narzędzia, dzięki któremu będzie mógł swoją wizytę odwołać – mówił Paweł Walicki.
Urszula Szybowicz zwróciła uwagę na ogromne straty wynikające z nieodwoływania operacji planowych w szpitalach, a Bartłomiej Chmielowiec – na problemy ze skontaktowaniem się z placówkami, które mają pacjenci, gdy chcą odwołać wizytę.
-Najpierw wprowadźmy procesy, udostępnijmy technologie i edukujmy, zacznijmy zmiany od siebie, zanim będziemy wymagać więcej od pacjentów – podkreślił Michał Rybak z Grupy Lux Med.
Wojciech Demediuk dodał, że centralny system e-rejestracji mógłby pomóc w tym problemie, ale z 26 tysięcy placówek tylko 68 zgłosiło chęć udziału w pilotażu.
Prelegentem podczas konferencji był także Daniel Nowocin, prezes firmy Medidesk, która oferuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, które przyczyniają się do zmniejszenia problemu nieodwoływanych wizyt.
– Temu właśnie służy ta kampania – żeby pracować nad nowymi rozwiązaniami, a jednocześnie edukować pacjentów i personel placówek medycznych, że odwoływanie wizyt w odpowiednim czasie jest szalenie istotne – z uwagi na zdrowie własne i innych, z uwagi na zwiększanie dostępności i skracanie kolejek do lekarzy, z uwagi na koszty, które przecież ponoszą wszyscy interesariusze systemu ochrony zdrowia. Dziękuję raz jeszcze wszystkim współorganizatorom, partnerom i patronom tej kampanii, a także jej uczestnikom – zapisującym się do niej placówkom. Tylko działając wspólnie, ramię w ramię możemy dokonać tej zmiany i zatrzymać liczniki nieodwołanych wizyt – podsumował Paweł Walicki.