Tylko 9 procent Polaków nie obawia się chorób cywilizacyjnych, a dwie trzecie nie jest pewna lub nie czuje się zabezpieczona na wypadek poważnej choroby – tak wynika z raportu „Jak chorują Polacy. Trendy rynkowe i zdrowotne w Polsce” Nationale Nederlanden i Grupy Lux Med, który pokazuje, jakie potrzeby mają Polacy w zakresie ochrony zdrowia.
Potwierdza to także badanie PIU, które pokazało, że wśród głównych obaw Polaków znajdują się – brak pieniędzy na leczenie poważnej choroby, ciężka choroba najbliższej osoby, nowotwór oraz brak dostępu do opieki medycznej. Wynika z tego, że dwa kluczowe aspekty przygotowania na poważną chorobę to dostęp do skutecznej opieki medycznej (tak mówiło 67 procent zapytanych) oraz zabezpieczenie finansowe na leczenie i inne potrzeby w chorobie oraz jako zabezpieczenie rodziny.
Poczucie bezpieczeństwa na wypadek takich sytuacji może zapewnić polisa na życie obejmująca poważne zachorowania, która daje zabezpieczenie finansowe oraz niezależność.
Zapotrzebowanie na diagnostykę i leczenie
Raport pokazuje, że zapotrzebowanie na diagnostykę i leczenie jest duże. 82 procent Polaków miało styczność z badaniami diagnostycznymi, 88 procent robiło badania krwi, ponad połowa (55 procent) badania USG, 40 procent – RTG, a jedna trzecia korzystała z tomografii komputerowej lub badania rezonansu magnetycznego.
Z kolonoskopii i gastroskopii korzystało po 14 procent osób, ze spirometrii – 15 procent, natomiast diagnostyce zmian skórnych poddało się 11 procent, a biopsji – 7 procent zapytanych.
Około jedna trzecia Polaków zetknęła się z diagnozą poważnej choroby. Jednak tylko w jednej trzeciej (34 procentach) przypadków miała ona miejsce do około miesiąca. Od 2 do 5 miesięcy na diagnozę czekało 35 procent zapytanych, od 6 miesięcy do roku – 17 procent, a ponad rok – 7 procent.
30 procent osób, które zetknęły się z diagnozą poważnej choroby, konsultowało się z jednym lekarzem, a ponad połowa (54 procent) – z dwoma lub trzeba. Z czterema lub więcej lekarzami konsultowało się 10 procent zapytanych.
Szybkość diagnozy – kluczowa
Szybkość i jakość diagnozy jest istotna dla prawie 100 procent zapytanych, głównie dlatego, że długie oczekiwanie na nią oznacza dalszy rozwój choroby, tak odpowiedziało 63 procent osób.
Z raportu wynika, że prawie 40 procent osób miało osobiście lub w swoim bliskim otoczeniu sytuacje hospitalizacji w ciągu ostatniego roku. Prawie 60 procent doświadczyło operacji lub zabiegu, osobiście lub w przypadku bliskiej osoby. Czas oczekiwania na zabieg wynosił krócej niż 2 miesiące w 40 procentach przypadków, od 2 do 5 miesięcy w 32 procentach, od 6 miesięcy do roku – w 17 procentach, a ponad rok – w 5 procentach przypadków.
Doświadczenia pacjentów w systemie publicznym
W raporcie Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej (2024) oceniono funkcjonowanie publicznego systemu ochrony zdrowia w Polsce z perspektywy organizacji pacjentów. Jako główne problemy wskazywali oni kolejki do świadczeń zdrowotnych (66 procent badanych), braki kadrowe (49 procent) oraz nierówności w dostępie do opieki zdrowotnej (48 procent), szczególnie do opieki specjalistycznej, w tym szpitalnej (42 procent).
Natomiast według badania CBOS, 27 procent badanych wyraża zadowolenie z funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce, a zdecydowana większość czyli 70 procent, ocenia ją negatywnie. Tylko 47 procent badanych uważa, że administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie, co ma kluczowe znaczenie dla pacjenta i jego rodziny w sytuacji poważnych obaw. Tylko 17 procent badanych uważa, że liczba personelu medycznego w szpitalach jest wystarczająca.
Z danych zawartych w Mapach Potrzeb Zdrowotnych Ministerstwa Zdrowia wynika, że w roku 2022 łączna liczba hospitalizacji w Polsce wyniosła 10 244 454, było to mniej niż w okresie przed pandemią, w roku 2019 liczba ta wyniosła 11 044 182.
Dane z III kwartału 2023 roku pokazują, że liczba oczekujących na przyjęcie do szpitala w trybie planowym to 87 tysięcy (laryngologia), 13,3 tysiąca (interna), 17 tysięcy (kardiologia), 28 tysięcy (ginekologia) oraz 11,5 tysiąca (okulistyka).
Długie kolejki do świadczeń
Prognozy mówią, że liczba lekarzy specjalistów kluczowych dla zwiększenia dostępności do leczenia szpitalnego nie wzrośnie zbyt szybko. Różnica między napływem (nowymi specjalistami) a odpływem (przechodzącymi na emeryturę) wynosi w przypadku ginekologii – minus 372, w przypadku laryngologii – minus 138, w chirurgii – minus 645, a w przypadku interny – 2 673. Dodatni wyniki dotyczy kardiologii i wynosi plus 351.
Według barometru WHC czas oczekiwania na świadczenie zdrowotne w systemie publicznym w roku 2022 wyniósł 3,5 miesiąca (poprawa o 0,1 miesiąca rok do roku). Czas oczekiwania na badania diagnostyczne wyniósł średnio 4 miesiące. Czas od podejrzenia do rozwiązania problemu na przykładzie problemów różniących się ciężkością i miejscem leczenia wyniósł od 7 do 31 miesięcy.
Na przykład na badanie USG dopplera kończyn dolnych czas oczekiwania wynosi 5,9 miesiąca, na biopsję guzków tarczycy oraz na echo serca– 4,9 miesiąca, a na usg dopplera tętnic szyjnych – 4,6 miesiąca.
Ubezpieczenie i świadczenia medyczne – unikalne połączenie
Na bazie zdiagnozowanych potrzeb zdrowotnych Polaków powstał ubezpieczeniowy program wsparcia w chorobie Nationale Nederlanden i Grupy Lux Med, który adresuje wyzwania, jakie stoją przed systemem opieki zdrowotnej i możliwości jego odciążenia, jakie daje prywatna opieka zdrowotna.
Program zapewnia szeroką ścieżkę diagnostyczną, koordynatora opieki, wsparcie assistance po diagnozie oraz szeroki zakres usług szpitalnych i pozaszpitalnych. Zakłada wypłatę do 1 miliona zł w z tytułu poważnego zachorowania (na przykład udar, nowotwór, zawał serca).
Leczenie operacyjne w trypie planowym dotyczy 177 schorzeń. Praktyczna ochrona rozszerza się wraz z wiekiem klienta, dopasowany zakres usług w assistance podążą za potrzebną klienta i jest powiązany z wiekiem i specyfiką choroby.
Konsultacje ze specjalistami oraz szybka ścieżka diagnostyczna w kierunku poważnych zachorowań obejmuje 667 usług diagnostycznych ambulatoryjnych w 26 specjalizacjach lekarskich. Polisa gwarantuje szybkie terminy, dostępność oraz jakość usług, realizowanych w szpitalach Lux Med i szpitalach partnerskich.