Rok 2024 stawia przed firmami nowe wyzwania w zakresie globalnej mobilności pracowników. Wraz z większą koncentracją międzynarodowego ruchu pojawia się potrzeba wprowadzenia większej przejrzystości oraz jednolitego podejścia w politykach dotyczących mobilności wewnątrz firm.
Z badania EY 2024 Mobility Reimagined Survey wynika, że przyszłość należy do organizacji, które potrafią wykorzystać potencjał nowych technologii w celu optymalizacji procesów i poprawy doświadczeń pracowniczych. Badanie opierało się na opiniach ponad 1000 specjalistów z 21 regionów na całym świecie, w tym z Polski.
EY 2024 Mobility Reimagined Survey to druga edycja badania, które po raz pierwszy zostało przeprowadzone w 2023 roku. Pokazuje ono, że 93 procent firm korzysta w pewnym zakresie z GenAI, ale rutynowo wykorzystuje ją jedynie 22 procent. Przedsiębiorstwa z najbardziej zaawansowanymi programami mobilności są prawie dwa razy bardziej skłonne do regularnego stosowania GenAI w porównaniu z innymi.
Badanie pokazuje też, że 66 procent pracodawców spodziewa się zwiększenia ruchu międzynarodowego wewnątrz firm. Dużym wyzwaniem wciąż pozostają jednak koszty – niemal wszyscy respondenci (97 procent) chcą efektywniej zarządzać budżetem związanym z mobilnością. Dlatego strategiczne funkcje mobilności powinny być skoncentrowane na kilku kluczowych czynnikach, takich jak balans, zarządzanie talentami, zaawansowanie cyfrowe, elastyczność czy wykorzystanie zewnętrznej wiedzy specjalistycznej.
Firmy skupiające się na tych czynnikach są bardziej skłonne do stwierdzenia, że zautomatyzowana mobilność pomaga w redukcji kosztów i budowaniu firmy konkurencyjnej na rynku oraz umożliwia im realizację idei zrównoważonego rozwoju.
Mobilność talentów pomaga także w rozwiązaniu problemu ich niedoborów w organizacji oraz przynosi pozytywny zwrot z inwestycji (ROI).
Pracodawcy są również coraz bardziej świadomi ryzyka związanego z mobilnością transgraniczną, a aż 71 procent uznało, że ryzyko to wzrosło w ciągu ostatnich dwóch lat.
Analiza rynku pozwala wysnuć wnioski, że liderzy skupiają się na trzech obszarach w kontekście Mobility. Pierwszy z nich dotyczy wykorzystania AI i nowych technologii, skierowania uwagi na poprawę doświadczeń pracownika (globalna mobilność umożliwia pracownikom rozwój osobisty i zawodowy poprzez zdobywanie nowych umiejętności, adaptację do różnych kultur i środowisk pracy, co przekłada się na wartość dodaną dla firmy) oraz powierzenie spraw możliwie ograniczonej liczbie dostawców usług – w stale zmieniającym się otoczeniu rynkowym kluczowe jest posiadanie dostawcy dysponującego szerokim wachlarzem usług, zaawansowaną technologią i umiejętnością identyfikowania bieżących trendów na rynku.
Większa uwaga poświęcana mobilności jest również widoczna w rosnącej liczbie pracodawców, którzy opracowali w swych firmach wewnętrzne polityki lub usystematyzowali podejście dotyczące mobilności i oczekują większych inwestycji w technologie w ciągu najbliższych pięciu lat.
Źródło: EY