Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt – praktyczna pomoc dla placówek medycznych

Wdrożenie zawartych w przewodniku rozwiązań może poprawić funkcjonalność systemu ochrony zdrowia.

Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt, wydany w ramach kampanii społecznej #Odwoluje #NieBlokuje, zawiera zarówno najprostsze rozwiązania jak i takie, które oparte zostały o najnowsze technologie. Każda placówka medyczna może znaleźć tutaj coś dla siebie.

– Skrócenie czasu oczekiwania na wizytę u specjalisty to jeden z najczęściej zgłaszanych postulatów pacjentów i jeden z naszych kluczowych priorytetów w systemie ochrony zdrowia. Wyzwanie to jest złożone i wymaga działania na wielu poziomach, od kształcenia odpowiedniej liczby kadr, aż po organizację pracy najmniejszych placówek. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, w samym 2024 roku nie odwołano ponad 1,3 miliona wizyt lekarskich. Każda z nich to przede wszystkim utracona szansa dla innego pacjenta, który mógłby zostać przyjęty szybciej, ale także niewykorzystany czas lekarza i pracowników medycznych – mówi na łamach przewodnika Izabela Leszczyna, minister zdrowia.

Odpowiedzialność placówki

Szefowa resortu zdrowia podkreśla, że jednym z kluczowych czynników wpływających na dostępność opieki medycznej jest sprawne odwoływanie wizyt. Przypomina też, że zarządzanie wizytami to odpowiedzialność placówki.

– Pacjent musi wiedzieć, że może, a nawet powinien wizytę odwołać, jeśli nie ma zamiaru z niej skorzystać, ale nie zrobi tego, jeśli placówka nie zaoferuje odpowiednich narzędzi, jak aplikacje online czy zwykły telefon przypominający o spotkaniu. Zadaniem wszystkich instytucji współtworzących system ochrony zdrowia jest umożliwienie tego procesu przez proste procedury i dobrą komunikację – dodaje minister Leszczyna.

Przewodnik jest praktycznym narzędziem dla rejestratorów, koordynatorów i kadry zarządzającej. Wdrożenie zawartych w nim konkretnych rozwiązań może poprawić funkcjonalność systemu.

– Czytelników tego przewodnika zapewne nie trzeba przekonywać, że wizyty lekarskie to cenny zasób w systemie opieki zdrowotnej, a ich nieodwoływanie generuje straty i utrudnia dostęp do lekarzy innym pacjentom. Od 2022 roku, za pomocą kampanii społecznej #Odwoluje #NieBlokuje, podnosimy ten szalenie ważny dla całego społeczeństwa temat, jakim są nieodwołane wizyty. Edukujemy pacjentów, pokazując im gigantyczną skalę problemu w Polsce, oraz placówki medyczne – przychodnie, i szpitale, te publiczne i te prywatne, a także całe sieci, zachęcając do dołączenia do naszej kampanii oraz do wdrażania rozwiązań ułatwiających pacjentom kontakt z placówką i odwołanie wizyt, na które nie uda im się dotrzeć. Dziś, wspólnie ze współorganizatorami i partnerami kampanii #Odwoluje #NieBlokuje, oddajemy do dyspozycji placówek praktyczny przewodnik z przekonaniem, że ten krótki skrypt podpowie jakieś rozwiązanie lub rozjaśni wątpliwości, pomagając jednocześnie w usprawnieniu procesów odwoływania wizyt. Wierzymy, że każda placówka medyczna, bez względu na swoją wielkość, budżet i lokalizację, znajdzie w naszym przewodniku wartościowe wskazówki i wsparcie w organizacji pracy i koordynacji procesów odwoływania wizyt – zachęca Paweł Walicki, prezes zarządu, Centrum Medycznego CMP, organizator kampanii #Odwoluje #NieBlokuje.

Pobierz przewodnik>>>

Funkcjonalność i solidarność

-Funkcjonalność i solidarność to kluczowe elementy w rozwiązywaniu problemu nieodwołanych wizyt, a edukacja to budowanie świadomości, że brak odwołania wizyty blokuje miejsce innym, co wpływa na wydłużenie kolejki – podkreśla Bartłomiej Łukasz Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

– Bardzo się cieszę, że jednym z efektów kampanii jest również „Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt”. Jego powstanie pokazuje, jak ważne jest dzielenie się wiedzą, doświadczeniem, tak by wszyscy mogli korzystać z dobrych i sprawdzonych wzorców – dodaje.

Przewodnik zawiera przykłady wdrożeń, które mogą pomóc placówkom medycznych w rozwiązywaniu problemów nieodwołanych wizyt, od najprostszych takich jak wskazany numer telefonu czy adres e-mail, potwierdzenie telefoniczne, formularz kontaktowy czy sms-y przypominające. Do nowoczesnych narzędzi należą między innymi – chatboty lub voiceboty.

W przewodniku opublikowane zostały przykłady rozwiązań wprowadzonych w konkretnych placówkach, które się sprawdziły w praktyce. Swoim doświadczeniem podzielili się – Grupa Lux Med, Medicover, PZU Zdrowie, Centrum Medyczne WUM, a także firmy wdrażające pomocne narzędzia. Częścią publikacji są także ciekawe case studies.

Przewodnik można pobrać tutaj>>>