Chociaż sztuczna inteligencja jest jedną z najszybciej rozwijających się technologii, to tempo jej wykorzystania w biznesie wyznaczają przede wszystkim możliwości poszczególnych organizacji, a nie postęp technologiczny. Większość menadżerów firm wskazało, że w trakcie najbliższych 3 – 6 miesięcy na pełną skalę zostanie wdrożone nie więcej niż co trzecie testowane narzędzie gen AI.
Jednocześnie blisko 75 procent badanych organizacji uzyskuje oczekiwany zwrot w przypadku najbardziej zaawansowanych projektów generatywnej AI – wynika raportu „State of Generative AI in the Enterprise” firmy doradczej Deloitte.
Jak zauważają autorzy publikacji, wśród liderów biznesowych obserwowane jest pozytywne, choć coraz bardziej pragmatyczne podejście do procesu wdrażania tej technologii. Zdecydowana większość firm globalnych zamierza koncentrować się na 20 procentach z prowadzonych obecnie eksperymentów, z których na pełną skalę planują wdrożyć maksymalnie co trzeci. Ta strategia ma umożliwić ocenę, w których obszarach funkcjonowania firmy sztuczna inteligencja może przynieść największą wartość. Jednocześnie 78 procent ankietowanych stwierdziło, że ich organizacje planują wzrost nakładów na sztuczną inteligencję w trakcie najbliższego roku fiskalnego.
Najbardziej zaawansowane pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji są działy IT (28 procent wskazań), operacyjne (11 procent) marketingu (10 procent) oraz obsługa klienta (8 procent).
Poza funkcją IT organizacje zwykle koncentrują wdrożenia GenAI w tych obszarach biznesu, które mają krytyczne znaczenie w ich branżach jak na przykład dział marketingu w handlu, działy operacyjne w energetyce czy cyberbezpieczeństwo w branży finansowej. Najwięcej projektów AI prowadzą podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz usług finansowych.
-Miniony rok był dla wielu organizacji okresem zdobywania doświadczeń w obszarze możliwości wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji. Coraz więcej podmiotów rozumie, jakie są korzyści oraz wyzwania związane z procesem skalowania tej technologii. Widocznym trendem jest rosnąca konieczność przyjęcia ustrukturyzowanego podejścia do implementacji AI. Chociaż firmy poczyniły duże postępy w obszarze infrastruktury oraz przygotowania technologicznego do pracy z generatywną sztuczną inteligencją, to istotnym wyzwaniem pozostaje zarządzanie danymi i ich jakość oraz kwestia zgodności z regulacjami, bezpieczeństwa i prywatności – mówi Amadeusz Andrzejewski, partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte.
Z raportu wynika, że 70 procent ankietowanych spodziewa się uzyskania zwrotu z inwestycji w generatywną AI w perspektywie 12 miesięcy. Jednocześnie trzech na czterech badanych zamierza odczekać minimum rok przed podjęciem decyzji o rezygnacji z projektu, który nie spełni ich oczekiwań. Jak wskazują autorzy, takie podejście może umożliwić przejście z fazy eksperymentów do etapu realnych wdrożeń w obszarach, w których generatywna sztuczna inteligencja ma szanse przynieść największą wartość. Prawie wszystkie badane organizacje, które miały na swoim koncie wdrożenie, odnotowały mierzalny zwrot w inwestycji, a dla jednej piątej przekroczył on poziom 30 procent. W przypadku trzech czwartych firm korzyści z najbardziej zaawansowanych projektów gen AI spełniły, a nawet przewyższyły oczekiwania. Najlepsze rezultaty odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa – w przypadku 44 procent wdrożeń były one znacząco wyższe od założeń.
Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji oraz pojawienie się nowych regulacji prawnych sprawiają, że rośnie potrzeba ustrukturyzowanego podejścia do stosowania tej technologii w organizacjach. Zachowanie zgodności z regulacjami i zarządzanie ryzkiem są postrzegane jako dwa główne wyzwania (wskazywane odpowiednio przez 38 procent i 32 procent respondentów), które powstrzymują organizacje w implementacji GenAI. Natomiast według prawie 70 procent ankietowanych wdrożenie odpowiedniego modelu AI governance w firmie może zająć minimum rok. Pokazuje to konieczność strategicznego podejścia do budowania odpowiednich fundamentów od samego początku pracy z AI.
Rosnąca rola agentów AI
Koncepcją, która w ostatnim czasie wzbudza zainteresowanie firm jest możliwość stosowania sztucznej inteligencji w postaci agentów AI, czyli systemów oprogramowania mogących realizować zadania przy minimalnej ingerencji człowieka. Co czwarty ankietowany stwierdził, że w ostatnich miesiącach jego organizacja testowała możliwości szerokiego lub bardzo szerokiego zastosowania tej technologii.
Rozwiązania te mogą znacząco przyczynić się do stworzenia długotrwałej wartości biznesowej, ale złożoność ich działania w jeszcze większym stopniu nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek zadbania o kwestie regulacyjne, zarządzania ryzkiem czy dobór odpowiednich kompetencji do pracy z tymi systemami.
-Technologia agentów AI otwiera nowe możliwości w budowaniu zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozwój tej technologii wymaga od organizacji strategicznego, długofalowego myślenia, bliskiej współpracy oraz iteracyjnego podejścia. Oczekuje się, że w nadchodzących latach możliwości tego typu systemów znacząco wzrosną, co zwiększy ich zastosowanie w wielu procesach biznesowych. Obecnie w większości badanych firm mniej niż połowa pracowników ma dostęp do rozwiązań GenAI. Zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi oraz stworzenie przestrzeni do ich eksploracji to fundamenty skutecznej transformacji. Równie istotne jest stałe wspieranie efektywności stosowania generatywnej sztucznej inteligencji oraz ustalenie czynników sukcesu i sposobu ich monitorowania – mówi Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte.
Najnowsza odsłona raportu State of Generative AI powstała na podstawie ankiety przeprowadzonej między lipcem a wrześniem 2024 roku wśród 2773 liderów biznesowych i technologicznych z całego świata.