Dla większości firm wolontariat nie jest priorytetem

Rosnąca świadomość na temat wyzwań aktualnego świata oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju sprawiają, że organizacji zaangażowanych w działania CSR będzie coraz więcej,

5 grudnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Wolontariusza, który stanowi okazję do uhonorowania osób i organizacji, które bezinteresownie pomagają innym, ale również do zastanowienia się nad własnymi działaniami. Pomagać można także w kontekście zawodowym, jednak dla polskich firm najczęściej nie jest to priorytetowa kwestia.

Jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, tylko 19 procent specjalistów przyznaje, że w ich organizacji funkcjonuje wolontariat pracowniczy. Taki stan rzeczy może być związany przede wszystkim z aktualną sytuacją rynkową.

–  W momencie, w którym koniunktura gospodarcza jest sprzyjająca, a przedsiębiorstwa odnotowują zyski, to organizacje chętniej pochylają się nad pozabiznesowymi aspektami swojej działalności. Z kolei gdy sytuacja rynkowa jest niepewna, wiele firm w większym stopniu niż w projekty CSR, angażuje się w opracowanie rozsądnych strategii na przyszłość.  W wielu organizacjach działania na rzecz innych nie są obecnie priorytetem – tłumaczy Agnieszka Kazimierczak, marketing director w Hays oraz koordynatorka działań CSR w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Zmiana celów strategicznych wpływa z kolei na komunikację wewnętrzną oraz elementy, które pracodawca podkreśla w rozmowach z pracownikami. Może to być powodem, dla którego aż 38 procent profesjonalistów nie ma świadomości, czy w firmie funkcjonuje wolontariat pracowniczy.

Poza tym, nawet jeśli w firmie funkcjonują programy CSR, to nie zawsze jest to równoznaczne z zaangażowaniem zatrudnionych. Potwierdzają to wyniki badania – aż 43 procent profesjonalistów, którzy mają dostęp do wolontariatu pracowniczego, nie skorzystało w tym roku z takiej możliwości. Najczęstszymi przyczynami są brak czasu, zaangażowanie w pomoc innym poza pracą oraz brak interesujących inicjatyw.

Odpowiedzi tej grupy respondentów dodatkowo potwierdzają wniosek, że na decyzję dotyczącą zaangażowania się w działania CSR wpływa przede wszystkim dostępny czas oraz nastroje w firmie.

Skuteczna zachęta czyli przykład idzie z góry

Nie oznacza to jednak, że zmotywowanie pracowników jest niemożliwe. Skuteczna zachęta może sprawić, że nawet najbardziej zapracowane osoby tak zorganizują swoją pracę, aby wziąć udział w projekcie charytatywnym. 

Pracodawcy powinni pamiętać, że – nie tylko w przypadku wolontariatu pracowniczego, ale również innych pozytywnych zachowań – przykład idzie z góry. Oznacza to, że szef, który traktuje obszar CSR strategicznie, regularnie przedstawia pracownikom dostępne projekty wolontariackie i sam chętnie się w nie angażuje, bardzo często będzie wystarczającym powodem, aby dołączyć do którejś z inicjatyw.

–  Proces zwiększania poziomu zaangażowania pracowników w działania z zakresu CSR jest zazwyczaj stopniowy, ale bardzo potrzebny. Organizacje mają bowiem dużą moc i zasoby, które mogą realnie zmienić czyjeś życie, a także zintegrować oraz wzmocnić poczucie sprawczości u pracowników. Chcąc rozwinąć działalność charytatywną w firmie, niezbędne będzie przede wszystkim włączenie do tego procesu liderów, którzy ustanowią CSR jednym z kluczowych elementów DNA  firmy. Warto także rozważyć nawiązanie stałej współpracy z partnerami, na przykład fundacjami lub instytucjami realizującymi programy wolontariackie – dodaje Agnieszka Kazimierczak.

Pomimo niskiego odsetka organizacji zaangażowanych w wolontariat pracowniczy, nie jest to trend, który będzie się pogłębiał. Rosnąca świadomość na temat wyzwań aktualnego świata oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju sprawiają, że organizacji zaangażowanych w działania CSR będzie coraz więcej, a beneficjentami będą bardzo różnorodne grupy.

Rozpiętość tę widać już teraz. Badanie Hays wykazało bowiem, że profesjonaliści, którzy zaangażowali się w tym roku w wolontariat pracowniczy (56 procent), swoje działania najczęściej ukierunkowywali na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, zwierząt, seniorów, ale też społeczności, instytucji lub wydarzeń lokalnych. Działania na rzecz środowiska naturalnego podjął zaledwie co dziesiąty respondent.