AI pomaga w zarządzaniu w zmieniających się warunkach

Zmiany technologiczne, takie jak rosnące możliwości narzędzi generatywnych wymagają od zarządzających ponownej oceny ich wpływu na strategię.

Niepewność wynika z braku wiedzy na temat zachodzących zmian, a jej efektem są mniejsze możliwości zarządzania zasobami. Firmy potrzebują lepszych narzędzi i metod uczenia się w niepewnych czasach, takich jak sztuczna inteligencja.

Zwiększając swoje możliwości uczenia się dzięki AI, firmy są lepiej przygotowane do radzenia sobie z niepewnością wywołaną przez rozwój technologiczny, zmiany regulacyjne oraz te dotyczące rynku pracowniczego.

Trudno kontrolować zachodzące zmiany, ale można wykorzystywać sztuczną inteligencję do zarządzania swoimi reakcjami na te zmiany.

W artykule na ten temat, opublikowanym na portalu MITSloan Manegament Reviw, pt. „Learning to Manage Uncertainty, With AI. Findings from the MIT SMR-BCG Artificial Intelligence and Business Strategy Global Executive Study and Research Project” przytoczono przykład firmy Estée Lauder Companies (ELC).

Firma ta realizuje strategię przewidywania trendów konsumenckich, która pozwala jej wyprzedzać konkurencję. W branży kosmetycznej, w której działa ELC, w minionych latach preferencje konsumentów zmieniały się zwykle sezonowo, teraz trudniej je przewidzieć, gdyż zmieniają się szybciej (nawet co tydzień), głównie pod wpływem mediów społecznościowych i działalności influencerów cyfrowych.

ELC wykorzystuje więc sztuczną inteligencję do wykrywania trendów konsumenckich i szybkiego reagowania na nie. AI wykrywa wszelkie nagłe zmiany i reaguje na rynek, umożliwiając wdrożenie procesów związanych z łańcuchami dostaw, aby zaspokoić popyt.

Firma ta należy do 15 procent organizacji, które stosują sztuczną inteligencję w swoich metodach uczenia się. Dzięki temu są one lepiej przygotowane do zarządzania zmianami oraz na skuteczne działanie w niepewnym otoczeniu zewnętrznym.

Tradycyjne uczenie organizacyjne to nauka przez eksperymenty i porażki oraz na bazie udanych i nieudanych projektów, wspieranie pracowników prezentujących nowe pomysły oraz gromadzenie i udostępnienie im informacji.

Uczenie specyficzna dla AI wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby uczyć się na podstawie wyników, tworzy rozwiązania w oparciu o informacje zwrotne oraz umożliwia pracownikom uczenie się na rozwiązaniach AI.

Połączenie uczenia się organizacyjnego z uczeniem się opartym na sztucznej inteligencji przynosi więcej korzyści niż stosowanie każdego z tych podejść osobno.

Z danych przytoczonych w artykule wynika, że w 2017 roku 39 procent organizacji rozumiało powiązania między sztuczną inteligencją a realizowaną strategią, do roku 2020 udział ten wzrósł do 59 procent, jednak w roku 2024- znowu spadł do 39 procent.

Zmiany technologiczne, takie jak rosnące możliwości narzędzi generatywnych wymagają od zarządzających ponownej oceny ich wpływu na strategię. Popularyzowanie oraz pojawianie się różnych odmian AI utrudnia wykorzystanie ich w strategii firmy, szczególnie, gdy organizacje są zależne od konkretnego dostawcy technologii.

Organizacje, które stosują strategię dotyczącą sztucznej inteligencji dwukrotnie częściej wygenerują dodatkową wartość biznesową z technologii. Być może schemat rozumienia strategii z AI powróci do poziomu z roku 2020 (lub wyższego), w miarę zdobywania przez organizacje doświadczenia.

Niepewność dotyczy wszystkiego, co nieznane. Im mniej organizacja wie, tym większa jest jej niepewność i tym mniejsze możliwości, dlatego zarządzanie niepewnością wymaga nauki.

Rozwiązanie problemu niepewności to jedno z wyzwań stojących przed liderami i jest ono szczególnie istotne w czasach napięcia geopolitycznego, szybko zmieniających się nastrojów konsumenckich oraz rozwoju technologicznego.

Cały artykuł dostępny jest na stronie

https://sloanreview.mit.edu/projects/learning-to-manage-uncertainty-with-ai