Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych wyraziło sprzeciw wobec decyzji resortu zdrowia dotyczącej częściowego sfinansowania świadczeń udzielonych ponad limit wskazany w umowie z NFZ (nadwykonań limitowanych ) w 2024 roku. Ministerstwo odpowiedziało, że zwiększona zostanie dotacja dla Funduszu, przeznaczona na ten cel.
Ministerstwo Zdrowia stwierdziło w komunikacie z 28 lutego 2025 roku, że wszystkie świadczenia wykonane w trybie tzw. nadwykonań będą sfinansowane. Środki na ten cel miały zostać przekazane w formie dotacji do NFZ na początku marca 2025, z kolei Fundusz miał je przekazać do oddziałów wojewódzkich.
Tymczasem, jak podano w komunikacie NFZ z 3 marca 2025 roku tylko nadwykonania dotyczące świadczeń nielimitowanych zostaną sfinansowane w pełni. Fundusz wskazał, że pełne rozliczenie w przypadku nadwykonań świadczeń limitowanych dotyczy tylko diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego (poza pakietem onkologicznym), podania leków w programach lekowych i w chemioterapii, diagnostyki lub leczenia chorób rzadkich, dializoterapii, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, wentylacji mechanicznej w warunkach stacjonarnych, opieki koordynowanej w POZ i programów pilotażowych.
W pozostałych przypadkach za nadwykonania dotyczące świadczeń limitowanych zostanie wypłacona niższa kwota, nawet 60 procent, a w zakresie fizjoterapii ambulatoryjnej i domowej jedynie 50 procent kosztów.
Powyższa decyzja NFZ jest wysoce niesprawiedliwa i szkodliwa nie tylko dla placówek, które udzielają świadczeń limitowanych, ale przede wszystkim dla pacjentów, którym takie świadczenia są przez nas udzielane – czytamy w piśmie OSSP do ministry zdrowia.
Stowarzyszenie podkreśla, że brak finansowania przez NFZ wszystkich nadwykonań w świadczeniach limitowanych ma jeszcze jeden aspekt. Placówki medyczne, które udzielają pacjentom świadczeń na własny koszt, de facto zastępują system ochrony zdrowia, przejmując na siebie koszty jego działania. Takie działania OSSP postrzega jako niedopuszczalne, zwłaszcza w kontekście tego, że NFZ nie widzi powodu do zwrotu tych środków. W dłuższej perspektywie finansowanie świadczeń przez placówki medyczne może doprowadzić do pogorszenia ich jakości, bowiem z każdym miesiącem prywatne placówki muszą zwiększać swoje zadłużenie, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do zapaści całego systemu ochrony zdrowia – alarmowało OSSP.
Pismo OSSP do Ministerstwa Zdrowia dostępne jest tutaj>>>
Z odpowiedzi na to pismo z 9 kwietnia 2025 roku, przesłanej do Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych, wynika, że ministra zdrowia podjęła decyzję o zwiększeniu w 2025 roku dotacji podmiotowej do NFZ w celu sfinansowania kosztów tzw. nadwykonań dotyczących świadczeń limitowanych.
Aktualnie oddziały wojewódzkie NFZ prowadzą działania mające na celu sfinansowanie w ramach powyższych środków nierozliczonych nadwykonań za 2024 roku, w trybie określonym w przepisach art. 132c ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych lub w trybie art. 917 Kodeksu Cywilnego. W tym przypadku, świadczeniodawcy otrzymują propozycje ugód na pokrycie nadwykonań w zakresach limitowanych po cenie nominalnej lub niższej od nominalnej.
Fundusz poinformował, że płatności za nadwykonania w świadczeniach limitowanych będą uregulowane do końca kwietnia 2025 roku.
Resort podkreśla w swojej odpowiedzi, że rozliczanie nadwykonań wiąże się z przygotowaniem i podpisaniem przez Fundusz około 15 tysięcy dokumentów (aneksów, ugód) i co więcej, dokumenty te muszą być zatwierdzone przez obie strony. W następnym kroku do Funduszu muszą trafić też rachunki z placówek medycznych, które zgodnie z zapewnieniami NFZ, „opłacane są niezwłocznie”.
Ministerstwo poinformowało też, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami NFZ przeliczył również
ryczałt dla placówek, które należą do sieci szpitali. Przekroczenie ryczałtu w roku poprzednim wpływa na jego wysokość w bieżącym roku. Dlatego do szpitali, które wykonały więcej świadczeń w ryczałcie w 2024 roku, zostaną skierowane większe środki z ryczałtu na 2025 rok.
Zgodnie z informacją NFZ, w skali kraju finansowanie ryczałtu PSZ wzrośnie o ponad 1,8 mld zł w porównaniu do pierwotnych szacunków na ten rok. Ryczałt został przeliczony w marcu 2025 roku, ale jest wypłacany szpitalom z wyrównaniem od stycznia 2025 roku.
W Ministerstwie Zdrowia jest także procedowany projekt rozporządzenia zmieniającego przepisy w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, który zakłada wypłatę w 2025 roku specjalnych dodatków do ryczałtu PSZ świadczeniodawcom, którzy za poprzedni okres rozliczeniowy (2024 rok) wykazali tzw. nadwykonania tego ryczałtu. Dodatki będą wypłacane w wysokości 27 procent wypracowanych nadwykonań, z jednoczesnym uwzględnieniem kwot dodatków wypłaconych w 2024 roku.
Odpowiedź Ministerstwa Zdrowia na pismo OSSP>>>
– Szpital prywatny to przedsiębiorstwo. Dyrektor szpitala to przedsiębiorca, który płaci podatki, wynagrodzenia pracownicze i inne obciążenia. Porada medyczna, zabieg diagnostyczny lub zabieg leczniczy to umowa trzech stron – pacjenta ubezpieczonego w NFZ, płatnika, który zobowiązał się zapłacić za pacjenta i lekarza wykonującego zabieg. Zabieg lub poradę wykonano, a teraz płatnik mówi, że nie zapłaci całości i proponuje przedsiębiorcy szpitalnemu, aby pokrył 40 procent. Czy przedsiębiorca szpitalny nie powinien wystąpić przeciwko pacjentowi, że nie otrzymał umówionego wynagrodzenia? Ma zapłacić z własnej kieszeni lub prywatnego ubezpieczenia? To przychodzi do głowy czytając wymianę korespondencji pomiędzy Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szpitali Prywatnych a Ministerstwem Zdrowia – komentuje Andrzej Sokołowski, prezes OSSP.