Diagnostyka ogłosiła plan przeprowadzenia IPO na GPW w Warszawie

Planowane IPO to ważny krok, który wesprze rozwój firmy, pomoże w dalszym umacnianiu jej pozycji na rynku oraz zwiększaniu wartości dla akcjonariuszy.

Diagnostyka S.A., wiodący dostawca usług diagnostycznych w Polsce działający na rynku od prawie 27 lat, ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji. Diagnostyka zamierza ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Planowana oferta będzie obejmować sprzedaż istniejących akcji posiadanych przez akcjonariusza spółki, LX Beta S.à r.l., kontrolowanego przez MidEuropa III Management Limited, który obecnie posiada 47,83 procent akcji spółki. Pozostałe akcje są w posiadaniu założycieli spółki, kluczowej kadry zarządzającej oraz członków zarządu, którzy nie będą ich sprzedawać w ofercie.

Oferta będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych. Intencją akcjonariusza sprzedającego i globalnych współkoordynatorów jest, aby około 5-10 procent akcji oferowanych w ofercie zostało zaoferowanych inwestorom indywidualnym.

– Grupa Diagnostyka jest liderem w branży diagnostyki medycznej w Polsce, obsługującym ponad 20 milionów pacjentów i wykonującym przeszło 140 milionów badań rocznie. Oferujemy ponad 4 000 rodzajów badań laboratoryjnych i świadczymy usługi najwyższej jakości. Nasza oferta obejmuje diagnostykę laboratoryjną, badania genetyczne, patomorfologię oraz usługi diagnostyki obrazowej. Przez ostatnie 27 lat z powodzeniem rozwijaliśmy naszą sieć i usługi, dzięki czemu Grupa cieszy się dziś silną pozycją rynkową i najwyższą rozpoznawalnością marki. Planowane IPO to ważny krok, który wesprze dalszy rozwój firmy, pomoże nam w dalszym umacnianiu naszej pozycji na rynku oraz zwiększaniu wartości dla akcjonariuszy. Wierzymy również, że otworzy to nowe możliwości rozwoju zarówno dla firmy, jak i naszych pracowników, a także ułatwi Diagnostyce realizację naszej misji, którą jest pomaganie ludziom w dbaniu o zdrowie i uzyskanie dłuższego życia – komentuje Jakub Swadźba, współzałożyciel i prezes zarządu Diagnostyka S.A.

Grupa Diagnostyka dysponuje rozbudowaną siecią pracowni, obejmującą ponad 1 100 własnych punktów pobrań krwi, 156 laboratoriów diagnostycznych oraz 19 pracowni diagnostyki obrazowej. Obsługuje rocznie ponad 20 milionów pacjentów (rozumianych przez Grupę jako łączna liczba pacjentów obsłużonych dziennie w skali roku), wykonując ponad 140 milionów badań.

Przychody z działalności operacyjnej Grupy Diagnostyka w 2023 roku wyniosły 1 597 mln zł, a w pierwszych 9 miesiącach 2024 roku – 1 460 mln zł. W okresie od 2021 roku do 2023 roku (z wyłączeniem przychodów związanych z Covid-19) Grupa Diagnostyka osiągnęła średnioroczny wskaźnik wzrostu przychodów z działalności operacyjnej (CAGR) na poziomie około 19 procent, napędzany głównie przez silny wzrost organiczny, wspierany przez strategiczne przejęcia.

Poza tym Grupa Diagnostyka osiąga najlepsze w swojej branży marże EBITDA. W 2023 roku Recurring EBITDA1) wyniosła 383 mln zł, co odpowiada marży Recurring EBITDA2) na poziomie 24,1 procent. Grupa osiągnęła wynik 383 mln zł Recurring EBITDA już w ciągu 9 miesięcy 2024 roku., przy jednoczesnej poprawie marży Recurring EBITDA do 26,5 procent.

Wyniki finansowe Grupy konsekwentnie rosną, co jest efektem stałego wzrostu organicznego oraz realizowanych przejęć. Jednocześnie Grupa utrzymuje wysoką rentowność i skutecznie generuje przepływy pieniężne.  Od stycznia 2021 roku do września 2024 roku Grupa Diagnostyka zainwestowała około 402 mln zł w infrastrukturę operacyjną, logistykę i technologie oraz niemal 198 mln zł w realizowane akwizycje.

Strategia Grupy Diagnostyka zakłada kontynuację wzrostu organicznego, wspieranego realizacją selektywnych przejęć zarówno w obszarze diagnostyki laboratoryjnej, jak i diagnostyki obrazowej. Grupa planuje dalsze zwiększanie efektu skali poprzez optymalizację procesów i kosztów oraz wzmocnienie funkcji centralnych, w tym rozwój rozwiązań technologicznych i wdrażanie sztucznej inteligencji.

– Polski rynek diagnostyczny jest atrakcyjny i dynamicznie rośnie. Wspierają go korzystne trendy, takie jak rosnące dochody rozporządzalne, niższe ceny badań w porównaniu z innymi krajami europejskimi oraz rosnąca świadomość zdrowotna społeczeństwa. Dodatkowym bodźcem rozwoju jest potrzeba odpowiedzi na wyzwania związane ze starzeniem się populacji. W rezultacie dostrzegamy ogromne możliwości rozwoju spółki oraz jej udziału w dalszej konsolidacji rynku. Od wielu lat intensywnie inwestujemy w cyfryzację, innowacje oraz rozwój między innymi naszej zintegrowanej platformy cyfrowej, która pozwala zwiększać efektywność i skalowalność naszych operacji. Nasze zaawansowane systemy, rozwijane wewnętrznie oraz zastosowanie sztucznej inteligencji, na przykład w analizie próbek i przeglądach histopatologicznych, umożliwiają Grupie konsekwentne dostarczanie coraz wyższej jakości usług diagnostycznych wspierających zarówno lekarzy, jak i pacjentów. Dążymy również do dalszego zwiększania naszego udziału w rynku diagnostyki obrazowej, optymalizacji sieci laboratoriów oraz rozwoju nowych kanałów sprzedaży, takich jak Longevity+, opartych na modelu subskrypcyjnym, obejmujących szeroki zakres medycyny prewencyjnej i spersonalizowanej – dodaje prezes Swadźba.