Z kolejnej edycji badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI, wynika, że decyduje się na to coraz więcej przedsiębiorstw. W ciągu 12 miesięcy odsetek organizacji, które sfinalizowały z sukcesem wdrożenia tych rozwiązań wzrósł o 5 pkt. proc. (z 20 do 25 procent).
Jedna trzecia (31 procent) firm planuje w ciągu najbliższych 18 miesięcy znacząco zwiększyć wydatki na wprowadzanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję – co stanowi wzrost prawie o połowę w porównaniu do 2023 roku.
O prawie połowę (z 9 procent do 5 procent) spadł odsetek organizacji nie planujących podjęcia działań implementacji AI w perspektywie dwóch najbliższych lat, a o 4 procent (z 22 procent do 18 procent) zmalał zakres firm dopiero analizujących różne rozwiązania.
Wynika to z faktu, że w ciągu roku wzrósł priorytet dla implementacji narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji (z 53 procent do 59 procent w zakresie – wysoki lub bardzo wysoki), spada percepcja barier (z 38 procent do 18 procent w aspekcie zbyt wysokich kosztów), a 78 procent firm potwierdza osiągnięcie korzyści zamierzonych dzięki tej technologii.
– Sztuczna inteligencja zaczyna się coraz bardziej zadamawiać w polskim biznesie. Ostatni rok miał charakter przejściowy i minął na weryfikacji obszarów w organizacji, gdzie AI może przynieść najwięcej korzyści. W efekcie obserwujemy zupełne inne podejście przedsiębiorstw niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu. Firmy przechodzą do rzeczywistego wykorzystania narzędzi AI. Wnioski są pozytywne, zwłaszcza w zakresie poprawy efektywności, dlatego w najbliższej przyszłości należy się spodziewać znaczącego wzrostu inwestycji w polskich przedsiębiorstwach. Będą one jednak coraz bardziej selektywne i dostosowywane do obszarów biznesu, gdzie potencjalne korzyści są największe – mówi Radosław Frańczak, partner EY i lider zespołu technology consulting.
Nadchodzącą intensyfikację działań zwiastuje deklaracja gotowości polskich firm do efektywnej implementacji rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W ciągu roku ten odsetek zwiększył się o 11 pkt. proc. – z 78 procent do 89 procent. Obserwowany jest spadek liczby przedsiębiorstw, które raczej (z 8 procent do 4 procent) i zdecydowanie (z 4 procent do 0 procent) nie są gotowe na wprowadzenie AI.
Potwierdzeniem chęci polskiego biznesu do rozszerzania obecności AI w firmach jest dostrzegalny wzrost deklaracji inwestycyjnych. W 2024 roku 31 procent ankietowanych przedsiębiorstw zadeklamowało chęć znaczącego zwiększenia wydatków na wprowadzenie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję w perspektywie najbliższych miesięcy. W ciągu roku ten odsetek zwiększył się więc aż o 9 pkt. proc. (z 22 procent).
AI zwiększa efektywność organizacyjną
Deklaracje firm wskazują, że w 2024 roku przedsiębiorstwa patrzą na sztuczną inteligencję przede wszystkim przez pryzmat zwiększania efektywności, a znacznie mniej jako możliwość tworzenia nowych produktów lub usług. Podejmowane działania najczęściej (39 procent) wynikają z założeń przyjętych dla poszczególnych funkcji biznesowych, a w dalszej kolejności z ogólnofirmowej strategii (28 procent) lub w odpowiedzi na bieżącej problemy (24 procent).
Na szczycie listy motywacji – podobnie jak rok wcześniej – znalazła się automatyzacja procesów wewnętrznych (41 procent – wzrost o 1 pkt. proc) i możliwość lepszego dotarcia do klientów (35 procent – wzrost o 1 pkt. proc.). Dopiero na dalszych miejscach uplasowała się chęć wprowadzenia nowej usługi (15 procent – spadek o 2 pkt. proc) lub działania konkurencji (6 procent – spadek o 1 pkt. proc.).
– Firmy, które mają za sobą pierwsze doświadczenia ze sztuczną inteligencją zaczynają proces weryfikacji początkowo przyjętych założeń. Na razie koncentrują się na aspektach wewnętrznych, związanych z efektywność organizacyjną. W efekcie wiedzą już, gdzie AI przynosi największe korzyści, a gdzie dalsze inwestycje nie są potrzebne. Daje im to przewagę nad przedsiębiorstwami będącymi dopiero na początku drogi. W szczególności, że z czasem należy spodziewać się rosnącej roli AI w kreowaniu nowych produktów oraz usług o innowacyjnym charakterze – dodaje Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider zespołu AI Technology.
Narzędzia AI najczęściej wprowadzane są w obszarze obsługi klienta (41 procent) oraz marketingu i analiz rynku (41 procent – wzrost o 10 pkt. proc.), a nieco rzadziej w sprzedaży (38 procent), IT (33 procent) oraz aspektach związanych z cyberbezpieczeństwem (28 procent).
Wyniki badania wskazują, że 78 procent firm które zakończyły już proces implementacji pierwszych narzędzi bazujących na AI osiągnęły zamierzone korzyści. Jednym z nich bez wątpienia jest wzrost efektywności prowadzonych działań. Aż w jednej trzeciej przypadków (29 procent) poprawa miała znaczący (powyżej 40 procent) charakter.
Źródło: EY