Tylko 15 procent małych firm zapewnia pracownikom opiekę medyczną

6 na 10 pracowników deklarowało, że nie wyobraża sobie rezygnacji z prywatnego pakietu medycznego.

Mimo rosnącej świadomości dotyczącej zdrowia, tylko 15 procent firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) zapewnia swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną. Firmy bardzo różnie podchodzą do oferowania pakietów medycznych. Najczęściej wybierają stały zakres świadczeń (17 procent) lub współfinansowanie kosztów (16 procent), ale tylko 1 na 10 bierze na siebie pełny koszt pakietu.

Decyzje pracodawców są zwykle pragmatyczne, bo opierają się przede wszystkim na zakresie usług (31 procent) oraz cenie per pracownik (25 procent). Tak wynika z raportu enel-med „Łączy nas zdrowie. W MŚP”.

– W naszym portfelu klienci z sektora MŚP odpowiadają za niemal połowę przychodów B2B, co wyraźnie pokazuje, że to grupa o rosnącym znaczeniu na rynku prywatnej opieki medycznej. Jednocześnie mikro i małe przedsiębiorstwa, czyli te zatrudniające do 50 osób, generują zaledwie 12 procent przychodów. To pokazuje, jak duży potencjał wciąż drzemie w tym segmencie. Wiele małych firm dopiero zaczyna myśleć o benefitach zdrowotnych, a barierą pozostaje najczęściej cena pakietu i przekonanie, że jest to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych organizacji. Tymczasem dane pokazują, że już podstawowe pakiety medyczne mogą znacząco poprawić profilaktykę zdrowotną pracowników, zmniejszyć liczbę dni absencji i pozytywnie wpływać na wizerunek pracodawcy. Widzimy więc potrzebę dalszej edukacji przedsiębiorców z sektora MŚP, zwłaszcza tych najmniejszych, o dostępnych możliwościach, korzyściach i elastycznych modelach finansowania takich świadczeń. To właśnie mikrofirmy są dziś grupą, w której można osiągnąć największy wzrost i realnie poprawić standard opieki zdrowotnej pracowników w Polsce – mówi Alina Smolarek, dyrektorka HR enel-med.

Nowe oczekiwania i wyzwania

Z raportu widać, że oczekiwania zdrowotne pracowników zmieniają się, a pracodawcy dostrzegają nowe wyzwania związane z opieką nad zespołem. Najczęściej wskazywane jest starzenie się społeczeństwa (33 procent). W dalszej kolejności pojawiają się kwestie związane ze zdrowiem fizycznym (27 procent) i elastycznością pracy (26 procent). Zdrowie psychiczne, choć coraz częściej obecne w publicznej debacie, zostało wskazane przez 22 procent firm, przez 13 procent – potrzeba lepszego dostępu do szczepień.

Tylko 15 procent przedsiębiorców MŚP oferuje prywatną opiekę medyczną, wynika z raportu. Duży wpływ ma na to wielkość firmy, bo im mniejsza, tym rzadziej pojawia się dostęp do tego benefitu. W mikrofirmach (1-9 pracowników) dostęp do pakietów medycznych mają pracownicy w zaledwie 6 procentach firm, w porównaniu do 24 procent w średnich (50-249 pracowników).

Podejście do pakietów medycznych jest bardzo zróżnicowane. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest stały zestaw świadczeń (17 procent) lub współfinansowanie kosztów przez pracodawcę (16 procent), co wskazuje na próbę pogodzenia troski o zdrowie pracowników z ograniczonymi możliwościami budżetowymi. Podobny odsetek (16 procent) deklaruje regularną weryfikację zakresu i kosztów pakietów, co dowodzi elastyczności w reagowaniu na zmieniające się potrzeby.

Duże firmy płacą więcej

Skala wsparcia rośnie wraz z wielkością firmy. W mikrofirmach (1-9 pracowników) zaledwie 7 procent współfinansuje pakiety, a tylko 2 procent pokrywa ich koszt w całości. Dla porównania, w małych firmach (10-49 pracowników) 16 procent firm współfinansuje pakiety, 14 procent pokrywa je w całości, a 12 procent umożliwia wybór spośród różnych wariantów.

W średnich firmach (50-249 pracowników) najczęściej wskazywaną formą wsparcia zdrowia zespołu jest oferowanie jednego wspólnego pakietu (28 procent), ale rośnie także elastyczność – aż 20 procent umożliwia wybór z kilku opcji. Współfinansowanie pakietów deklaruje 24 procent, a 15 procent pokrywa ich koszt w pełni. Wysoki jest odsetek firm, które regularnie weryfikują zakres i koszty świadczeń (25 procent).

Wybierając pakiety medyczne przedsiębiorcy z sektora MŚP kierują się głównie kryteriami praktycznymi i finansowymi. Najczęściej pod uwagę brany jest zakres świadczeń (31 procent), a tuż za nim cena per pracownik (25 procent). Znaczenie ma także dostępność placówek (21 procent).

200 zł na pracownika

Wydatki na benefity zdrowotne są jednak ograniczane przez realia budżetowe. 29 procent firm deklaruje, że na opiekę medyczną może przeznaczyć od 51 zł do 100 zł na pracownika miesięcznie, a 6 procent zatrzymuje się już na kwocie 50 zł. Najczęściej wybierany przedział to 100-200 zł (32 procent), podczas gdy gotowość do wydatków powyżej 200 zł deklaruje tylko 13 procent przedsiębiorstw. Co piąta firma nie potrafiła w ogóle określić budżetu.

Zależność między skalą działalności a polityką benefitów jest widoczna, bo w mikroprzedsiębiorstwach aż 45 procent respondentów nie potrafiło określić budżetu, a 41 procent rozważało kwoty poniżej 100 zł miesięcznie. W małych firmach 36 procent wybiera budżet 101–200 zł, a 18 procent – przeznacza ponad 200 zł. Średnie przedsiębiorstwa wykazują stabilność – 39 procent mieści się w przedziałach 101–200 zł, a 12 procent powyżej 200 zł.

Polacy są gotowi współfinansować pakiety, bo wiedzą, że zdrowie staje się coraz droższe. Aż 6 na 10 pracowników deklarowało, że nie wyobraża sobie rezygnacji z prywatnego pakietu medycznego.